Selasa, 24 Februari 2009

Meniti Usia Remaja




1974-1979-Sekolah Rendah Perempuan Methodist, Jln Marsh, Kuala Lumpur
1980-1984-Sekolah Tengku Ampuan Rahimah, Kelang
1985-1986-Sekolah Kajang


1995-1996-Inst. Teknologi Tun Abdul Razak


2006-2008- Universiti Utara Malaysia

Hari pertama aku berpisah dengan mak aku, aku tak nangis tapi aku pelik mak aku yang nangis. Bukan aku tak balik lagi. Aku mula-mula masuk aku tengok kat dalam bilik tu banyak katil 2 tingkat. Ramai kawan yg sebaya aku, tapi aku tak reti nak cakap apa. Aku diam dan pergi pada locker dan katil aku yg pengawas asrama tunjukkan. Aku pun kemas lah apa yang patut.(Baik lagi masa ni)

Pagi pertama nak pergi sekolah, alamak kena bangun pagi ke....malasnya nak pergi sekolah. Nak mandi pun kena rebut toilet, lecehnya, tak ada air panas pulak(dulu mak dah siapkan) .

Pergi sekolah semua orang tengok aku, apa taknya, orang lain pakai baju putih kain biru tapi aku budak perempuan Melayu yang pakai pinafore biru. Ahh aku peduli apa.....aku kawan dengan sorang anak India, dia pun pakai macam aku.

Dah dua tiga hari aku mula dapat kawan, Dek Rose,Mehran,Banon,Aisyah dan aku jadi satu geng. Dari situlah kami mula mentagging nama pena masing-masing-Helang Hitam , Mawar Jingga, Merpati Biru dan ada lagi tapi aku dah lupa. Aku pulak Unggas Samar.

Masa ni kitorang dah jadi geng yg agak kamcenglah juga, discussion sama, prep sama, makan sama, usrah sama....dan pendek kata sama ajelah. Nakal pun sama.
Satu hari tu kitorang jumpa bola sepak kat padang asrama, apa lagi kitorang pun gasaklah main macam bebudak jantan siap pekik-pekik gol lagi......akhirnya kena warning dengan cikgu asrama. "You all pompuan tak boleh main bola"(Sekarang cuba suruh cikgu tu marah team futsal pompuan, Malaysia punya lagi gitu).

Lepas kes bola kitorang pun baiklah sikit, tapi kitorang pantang diusik. Satu malam bulan Ramadan bebudak aspura sudah ambush kita punya aspuri dengan mercun. Kesian kat budak-budak pompuan yang jenis penakut tu terjeri-jerit...sukanya budak lelaki tu. Baik...nanti kau....(dulu mercun jual bersepah-sepah belum ada larangan) malam nanti kita balas balik.

Lepas Maghrib time aspuri makan dan lepas Isyak adalah time budak aspura makan jadi kita ada masa untuk ambush diorang pulak. Masa yang ditunggu pun tiba dan aspuri pun melancarkan serangan sesudah diorang makan dan dlm perjalanan balik ke asrama. Serangan menjadi apalagi bertempiaranlah diorang lari tapi tiba-tiba dlm gelap dengar bunyi orang menjerit kesakitan..ah sudah kena mata ke. Serangan senyap terus.

Besoknya satu aspuri kena panggil oleh warden asrama.....berdebar-debar takut kena soal tapi kami tenang aje. Warden aspuri tanya siapa punya angkara....semua tak mengaku. Aku pun pura-puralah tanya kenapa ada yg menjerit semalam.

Warden aspuri(dia pun tahu siapa punya kerja sebab masa aspuri kena ambush dia pun ada sama) mula-mula buat muka garang tapi lepas tu tersenyum-senyum sambil cakap yang ustaz yg ada sekali berjalan balik sama budak-budak aspura, melecur pehanya sebab mercun katak meletup dlm kain. Nasib baik tak kena @&***

Apa lagi kitorang pun gelak sakan. Nasib baik tak kena tindakan disiplin.

Aku masa sekolah jarang masuk kelas sebab main softball untuk sekolah dan daerah. Aku masuk kelas nak hujung tahun aje, cikgu kelas aku bising kata nanti tak boleh scorelah, apalah......tapi bila SRP (sekarang PMR) aku dapat A dia tak cakap ape.

Tingkatan 4 pulak aku lagi ligat dengan silatlah, softball,jadi pengawas lagi, pengawas asrama lagi, teman kaunseling tapi aku seronok masa tu. Warden asrama amat baik dengan aku, sekarang baru aku tau kenapa aku tak kena tindakan disiplin masa kes mercun dulu. Sebab rupanya dia ada hati ngan abang aku yg sewa kat belakang rumah warden tu. Masa tu abang aku bujang tapi dah keja kat Port Kelang (sekarang North Port). Abang aku pun memang kawan dengan cikgu-cikgu lelaki kat situ termasuk yg kena mercun tu. Aku tak taulah samada abang aku tau ke tidak pasal mercun tu...

Masa ni aku tak tau kenapa aku tak reti nak cintan cintun , aku tengok kengkawan aku asyik couple aje. Aku ada juga yang tulis surat letak bawah meja aku, tapi aku baca dan ajak kengkawan yg lain baca dan minta ide diorang nak balas surat tu. Kesian budak tu...dengar sekarang dah jadi engineer, kat mana tak tau pulak.

Masa aku Tingkatan 5 aku dah kurang sukan tapi sekarang jadi tai ko asrama lah pulak. Adik angkat keliling pinggang tapi aku tak tau nak jaga.Maklumlah bebudak tak tau makna...


Lepas abis form 5, Kak Lang aku ambik bawak balik Kajang. Baru aku tau mak dengan abah dah berpisah. Lepas tu aku sambung ambil STPM kat Kajang. Member form 6 aku ramai masuk U tapi aku tak score kali ni terus cari kerja.




Lepas dapat kerja aku sambung ambik out campus kat ITTAR. Aku buat Diploma in Information Technologi. Aku grad tahun 1996 tapi masa tu Telekom tak iktiraf ITTAR lagi, jadi aku simpan ajelah sijil aku tu.




Tapi aku tak puas hati betul....sebab betullah seperti kata orang, bila kita tak ada duit dan pangkat orang tak akan pandang kita, walaupun sedarah dengan kita.


Aku nekad aje untuk sambung buat degree. Peluang aku tiba bila Telekom buka peluang untuk sambung belajar buat Master melalui Rezzen dan UUM. Lepas dapat green light dari housemate aku, bermulalah era aku jadi seorang pelajar balik. Nasib baik duit KWSP ada kalau tak sakit juga.......dan berkat usaha dan doa aku lulus dengan cemerlang dengan CGPA 3.xx






"Aku adalah unggas samar yang terbang sendiri di rimba nan sepi.."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut