Selasa, 24 Februari 2009

Bermulanya Kehidupan

Sebelum aku dapat kerja aku jadi penanam anggur sekejap. Lepas tu Kak Cik aku hantar aku pergi kursus ternak ayam kat Jbt Haiwan (sekarang dah jadi Institut Veterinar) kat Melaka. Aku belajar macamana nak bela ayam daging selama 6 minggu. Ada 3 orang aje pompuan yg ikut kursus tu. Sorang budak Kedah,Murni namanya dan sorang lagi budak Kajang,Asmah (dah jadi tokeh ayam, supply ayam kat Semenyih). Semua yg datang kursus tu ada lebih kurang 20 orang. Dari sebaya aku dan dah umur 60 pun ada. Kitorang panggil dia Apai maksud bapa dlm bahasa Sarawak.

Kami di bahagi jadi 5 kumpulan, tapi semua lelaki aku sorang pompuan dlm team, termasuklah Asmah ngan Murni. Geng aku semua muda sebaya aku aje, jadi nakal lebih sikit. Mungkin aku yang jadi 'Mastermind' dan lebih sikit dlm kumpulan tu.

Seronok juga, pagi kena bagi makan ayam, bukan ayam daging aje yg aku belajar tapi itik, puyuh,ayam belanda, ayam batik dan ayam hitam. Satu hari tu kitorang ditugaskan utk cat kandang ayam, biasalah mula-mula semangat mengecat tu berkobar-kobar bila dah siap mulalah mereka yg bukan-bukan. Lepas petang semua kandang dah siap cat warna silver, dan banyak lagi cat lebih. Sewaktu ke kandang (kelas terdiri drp teori & praktikal) semua dipastikan mesti pakai but mcm Pua Choo Kang tu tapi warna hitam. Aku pun boring, jadi aku cat but aku dgn cat silver yg banyak lebih tu, nak jadi cerita semua member aku ikut. Habis satu geng kami but jadi silver macam star treklah konon(masa tu tgh sibuk cerita tu). Petang tu sewaktu habis praktikal waktu nak pulang kasut kat store, store keeper dah jadi hulk.....apa taknya, but hitamnya dah jadi silver. Apa lagi sampai pukul 2 pagi kena cuci but tu semula dengan minyak gas(minyak tanah).Padan muka aku.

Habis kursus aku jadi pelajar cemerlang dengan kertas kerja terbaik dan dapat sijil lagi , kertas kerja aku masih ada tersimpan kat sana jadi contoh. Aku tak taulah samada cikgu yg ada kat situ ngadu kat Kak Cik aku pasal aku sebab semua tu kengkawan Kak Cik aku (kak cik aku kerja Veterinar Selangor).

Habis kursus aku kerja lak kat kedai Singer, seksyen 6 Bangi. Jadi admin clerk, jaga duit orang bayar dan buat sales sikit-sikit. Dari situlah agaknya aku jadi pandai cakap macam sekarang ni. Kat situ aku duduk kat bilik atas bangunan kedai tu, taulah kalau kedai Cina, lelaki pompuan campur satu rumah. Aku pelik sebab ada sorang budak pompuan Melayu (masih jadi best friend aku sampai sekarang)duduk sama sekali kat situ bergaul dengan bebudak lelaki Cina yg kerja sebagai collector Singer.

Aku marah dgn dia dan dari hari tu aku belajar tentang manusia lain yang ujud di muka bumi ini.Tak semua manusia lahir dengan kesenangan dan kemewahan. Dapat apa yg di mahu, boleh buat apa saja. Aku banyak belajar tentang makna sebenar kehidupan di sini.

Dia tanya kenapa aku marahkan dia sedangkan aku tak pernah kenal dia, mungkin betul, kita marah bila kita rasakan apa yang kita nampak tu tak betul. Tapi betul ke kita? Pernah ke kita tanya pada seseorang tu apa sebenarnya yg ada dlm hatinya, dlm fikirannya. Kita selalu 'jump to conclusion' kalau pompuan tu suka berpeleseran tu sundal, kalau lelaki yang suka mempermainkan pompuan tu kasanova, org yg bergaya tu banyak duit, orang yg suka gelak dan ketawa tu sebenarnya hatinya gembira. Cuba lihat di sebalik segalanya ada cerita disitu.

Aku cakap dengan kawan aku aku nak cari kerja lain sebab aku tak boleh hidup dengan bergelumang dosa macamni. Aku berhenti kerja dan kawan aku tu kawin dengan ex askar airforce (dah ada 6 anak sekarang). 1989-Aku pulak masuk Telekom.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut