Rabu, 25 Februari 2009

Kerja,Kerja,Kerja

1989- Aku lapor diri di Bukit Mahkamah, tkt 4 bahagian Sales dulu sebagai kerani kontrak dengan gaji RM400 sebulan. Kerja aku buat call pada business customer untuk promosi line & fax business. Kontrak aku sambung setiap 6 bulan dan gaji dibayar melalui cek setiap 30hb. Nasib baik masa tu aku ada mak dan kakak yg tolong support tambang. Tapi aku rajin buat OT jadi adalah duit masuk.

Mana pergi pun aku tak boleh lepas daripada main sukan. Masa kat situ aku aktif main bola tampar dengan Kelab Metro KL. Praktis kat TTC (Sekarang dah jadi TMTC) kat jln Gurney. Tiap kali training biasalah tak masuk ofis, kekadang sebulan tak nampak ofis. Nasib baik bos faham sebab dia penaung Kelab - Mr Tan Chian Kai.(dah pencen kot).

Lepas aku tkt 4, aku masuk pula bahagian Telemarketing Centre(pioneer pada call centre sekarang) kat tkt 7, bawah bos nama En Zul. Aku ingat lagi unit aku cuma ada 10 orang shj dan kamilah jadi orang pertama yg menjadi perintis untuk call customer utk promosi talian dan terima aduan pelanggan, macam yg 100, 1090,1060 buat sekarang.

Kat sini pun ada macam-macam cerita, sebab bos aku tu ada sikit pening. Sekarang baru tau yg dia ni ada penyakit tak boleh tension. Bila tension dia jadi tak betul dan jadilah kes dia pergi PR semua no di Sri Perdana (PM yg dulu Tun Dr Mahathir). Sekarang dia ada kat HR Melaka tapi dah tak buat kerja berat takut penyakitnya datang.

Lepas habis kontrak, aku dapat serap masuk IP di Jln Pantai Baru. 1992 aku jadi kerani tetap, masuk bahagian admin (nama dulu Bhg Pentadbiran & Gaji). Gaji mula RM600 aje. Satu tahun aku pulun potong gaji simpan dalam ASB semaksimum yg mungkin sebab aku nak kahwin. Nanti nak buat kenduri tak cukup duit.

Sampai IP, aku main bola tampar untuk IP pulak. Pun jarang masuk ofis, sampailah aku dah ada anak satu. Masa anak aku baby pun aku main lagi . Last aku gi Terengganu dan Shah Alam bawak anak aku. Aku main bola, anak aku tidur dlm pram. Tapi lepas tu aku kesian tengok dia makin besar (tak kan nak membesar kat padang) aku pun berundurlah dari arena persukanan Telekom.

1997- Aku minta tukar ke Seremban sebab masa tu 'house mate' aku kerja kat Kem Rasah,Seremban tapi aku tak tau kenapa HR hantar aku pergi Payphone Chocrane. Dah lah masa tu aku mengandung, punyalah jauh dan lagi susah aku nak naik bas sebab masa tu mana ada LRT ke STAR dsb. Bos aku yg ni pun understanding juga En Badrul Hussaini namanya. Lepas Nov 1998 baru aku dapat tukar ke Seremban dan rupanya Pengurus HR simpan surat aku dlm laci dia. (Dia pun dah kena tukar ke Sabah lepas tu dan nak buat juga macam tu kat sana tapi akhirnya dia sakit di santau oleh orang.)

Aku masuk Payphone Negeri Sembilan thn 1998 Nov, semua kerja aku buat. Dari kira duit, buat admin, collect peti kat public phone, jual kadfon dan jaga sistem. Kira aku ni all rounderlah. Aku dalam Payphone sepuluh tahun aje, lepas tu Payphone kena 'jual' kat PERNEC (agaknya orang Payphone ni suka marah-marah tak)

2008 aku masuk pulak CSM Seremban. Kerja aku dari clearkan aduan pelanggan, jawab sumpah seranah pelanggan sampailah buat pelarasan untuk pelanggan. Sini aku semakin belajar tentang orang yang tidak semestinya manusia dan manusia yang belum tentu dia orang.

Kat sini pulak aku dah tak larat main bola tampar. Dah pancit. Tapi aku tetap aktif sukan juga. Aku main bowling ten pin. Tapi aku dah tak boleh nak comited sangat. Anak dah ramai jadi aku saja suka-suka nak aktifkan diri. Kat NS ni kadangkala seronok tapi kadakala tu terlampau strict sangat. Yang penting nak target, target, target, retail lah katakan...

Aku ada kat CSM sampai 1 Oktober 2008 aje sebab lepas ni aku dapat promote. Sekarang gaji aku pun dah RMxxxx. Kenalah aku berangkat melaporkan diri di Unit Access Network Operation, Cyberjaya pulak.....mungkin banyak lagi cerita kehidupan yang aku boleh lihat pulak kat sana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut